دوره 1400، شماره 188 - ( 4-1400 )                   جلد 1400 شماره 188 صفحات 30-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (307 مشاهده)
رسوب آسفالتین یکی از چالش برانگیزترین مشکلات عصر حاضر در صنعت نفت می­باشد. سیال با تجربه کردن شرایط فیزیکی و شیمیایی مختلف درون مخزن، چاه و تسهیلات سطح الارضی و تغییرات آنها، باعث ناپایدار شدن آسفالتین و در نهایت گرفتگی، رسوب و کاهش نرخ تولید میدان می­گردد. با در نظر گرفتن هزینه­های برداشت و رفع بسیار بالا جهت زدودن رسوبات، روش ­های پیش گیرانه از رسوب می­توانند ما را در کاهش این هزینه ­ها یاری نماید. با درکی صحیح از تاثیر عوامل مختلف نظیر تغییرات فشار، دما یا ترکیب سیال می­توان به نحوه تشکیل رسوب آسفالتین در زمان و مکان درست پی برد و تصمیمات حیاتی در این زمینه اتخاذ گردد. در این تحقیق بر اساس مطالعات موردی مخازن نفتی مختلف در امارات، کویت، خلیج مکزیک، ژاپن و ایران رفتار آسفالتین در شرایط مختلف پیش­بینی گردیده و با مدل سازی­های ترمودینامیکی و روش­های پیشگیرانه درمانی، کارآمدترین عملیات جهت بهبود و بازگشت مخزن یا چاه به چرخه تولید اقتصادی انتخاب شده است.
 
متن کامل [PDF 1637 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهره برداری
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.