دوره 1399، شماره 180 - ( 7-1399 )                   جلد 1399 شماره 180 صفحات 11-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (341 مشاهده)
امروزه با گسترش اکتشافات نفت در آب­های عمیق، سهم تولید نفت و گاز از سکوهای فراساحلی به‌تدریج در حال افزایش است. رساندن نفت و گاز تولیدی از بستر دریا به سطح سکو، چالشی جدید را برای صنعت نفت و گاز ایجاد کرده است. این انتقال از طریق سیستم لوله‌ـ‌بالابرنده انجام می‌شود و از آنجایی‌که جریان خروجی از چاه­ها عمدتا دو یا سه فازی است در طول مسیر خط لوله‌ی افقی و مخصوصا در بالابرنده با تغییر الگوی جریان مشکلاتی عملیاتی به‌وجود می­آید که مهمترین آنها پدیده‌ی لختگی شدید است. لختگی شدید باعث صدمات جبران‌ناپذیری به تجهیزات می­شود. سکوهای نفتی برای مدیریت جریان پایدار طراحی شده‌اند، در صورتی‌که پدیده‌ی لختگی شدید می­تواند جریانی به شدت ناپایدار ایجاد کند. امروزه روش­های متعددی برای کنترل لختگی در سیستم لوله‌ـ‌بالابرنده پیشنهاد شده است و تحقیقات گسترده­ای در این رابطه انجام شده است. مطالعات انجام شده به سه دسته مطالعات مدل‌سازی، شبیه‌سازی و آزمایشگاهی تقسیم می­شوند که معمولا دو مورد از این موارد با یکدیگر کوپل می‌شوند تا نتایج قابل‌اعتمادی به‌دست آید. در این مطالعه، با استفاده از نرم‌افزار تجاری الگا1، مدلی برای بررسی پدیده‌ی لختگی شدید ساخته شده و تاثیر پارامترهای مختلف مانند قطر بالابرنده، چگالی نفت و تزریق گاز، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان می­دهند که گاز سبک‌تر تزریقی نقش موثرتری برای کم کردن فشار در پایه‌ی بالابرنده و کاهش میزان و مدت زمان تشکیل لخته در پایه‌ی بالابرنده برای نمونه نفت با درجه‌ی API پایین ­تر دارد.
 
متن کامل [PDF 2993 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهره برداری
دریافت: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10