دوره 1400، شماره 188 - ( 4-1400 )                   جلد 1400 شماره 188 صفحات 66-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حسینی مجتبی، امرائی حسین، گلماه ابراهیم، علی طاهری‌فرد علی. شرکت های خدمات نفتی و نقش آنها در توسعه ی بخش بالادستی نفت. ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز. 1400; 1400 (188) :66-80

URL: http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-3099-fa.html


1- کارشناس موسسه‌ی مطالعات انرژی سبحان
2- مدیرعامل موسسه مطالعات انرژی سبحان
چکیده:   (241 مشاهده)
شرکت های خدماتی نفتی از بازیگران مهم در بازار جهانی نفت و گاز هستند. در مقطع کنونی صنعت نفت با افزایش نقش شرکت های ملی نفت و شرکت های خدمات نفتی در بخش بالادستی به خصوص در اکتشاف، حفاری، مدیریت بهینه ی چاه های نفتی و نظایر آن، جایگاه شرکت های بین المللی در بازار نفت
کاهش یافته است، به طوری که شرکت های خدمات نفتی، رقیبی قدرتمند و بازیگری مهم در بازار نفت به شمار م یروند و در بسیاری از میادین نفتی کشورها          عهده دار مدیریت پروژه ها، ارزش آفرینی و توسعه شده اند. علل رشد و توسعه ی شرکت های خدمات نفتی در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز را میتوان
مواردی چون برون سپاری برخی از فعالیت های صنعت نفت و گاز توسط شرکت های بین المللی نفتی، بازدهی پایین برخی فعالیت های صنعت نفت و افزایش هزینه های بالادستی، رقابتی کردن بازار فناوری در اکتشاف، توسعه ی ذخایر نفت و گاز نامتعارف و توسعه ی بخش های فعالیت در شرکت های خدمات نفتی دانست. شرکت های خدمات نفتی همچون سایر شرکت های بی نالمللی تحت تاثیر نوسانات بازار نفت قرار دارند. در این نوسانات شرکت هایی بیشترین تا بآوری را داشتند که به لحاظ جغرافیایی پراکندگی بیشتری در سطح جهان داشته و حضور بیشتری در بخش های مختلف خدماتی مانند عملیات های فراساحلی داشتند و توانستند از قراردادهای بلندمدت بهره ببرند. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات گردآوری شده از منابع معتبر داخلی و بین المللی تلاش شده است با رویکرد تحلیل ی توصیفی به بررسی وضعیت این شرکت ها پرداخته شود و موضوعاتی چون علل ظهور و نحوه ی شکل گیری، نوع فعالیت ها، عملکرد این شرکت ها در حوزه های مختلف و مدل های جدید کسب وکار این شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ها نشان م یدهد استراتژی شرکت های خدمات نفتی در سالیان اخیر اولویت بندی فعالیت هایی است که به کاهش هزینه های جاری اپراتورهای بالادستی به ویژه خدماتی که مربوط به بهبود فرآیندهای کسب وکار، سازمان دهی مجدد و بازسازی فرآیندهای تجاری و توسعه ی محصولات و خدمات جدید در بازارهای داخلی و مشابه می باشد، بوده است.
متن کامل [PDF 941 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Exploration & Production Oil & Gas

Designed & Developed by : Yektaweb