دوره 1390، شماره 87 - ( 12-1390 )                   جلد 1390 شماره 87 صفحات 46-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- شرکت ملی حفاری ایران
2- دانشگاه صنعت نفت
چکیده:   (3696 مشاهده)
امروزه افزایش عمق چاه های نفت و گاز تاثیر بسزایی در میزان خرابی رشته حفاری و هزینه های تمام شده عملیات حفاری دارد. چنانچه این خرابی ها منجر به بریدن رشته حفاری در چاه گردند هزینه های حفاری چاه ها افزایش قابل توجهی خواهند یافت. عوامل مختلفی در خرابی رشته حفاری موثرند . این عوامل ممکن است به صورت تکی و یا دسته جمعی باعث تخریب رشته حفاری شوند. از جمله مهم ترین نمونه های خرابی می توان به شوئیدگی رشته حفاری اشاره نمود. این تحقیق با هدف بررسی مشکل خرابی رشته حفاری در چاه شماره 2 میدان پلنگان در اثر شوئیدگی های متوالی انجام گرفته است. عملیات حفاری این چاه با 24 مورد شوئیدگی در حفاری حفره های"26 و 1/2" 17 تا عمق 2759 متری مواجه گردیده به طوری که شش مورد از آن ها منجر به بریدن رشته حفاری در قسمت متعلقات تحتانی شده است. مجموعا "17 درصد از شوئیدگی ها در لوله های حفاری در این چاه نشان داد که با توجه به خصوصیات فیزیکی لوله های حفاری و متعلقات تحتانی به کار رفته در حفاری این چاه و همچنین بررسی مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در عملیات حفاری مانند بیشترین وزن اعمال شده روی مته, گشتاور و فشار ستون سیال حفاری, خستگی رشته حفاری در اثر ارتعاشات شدید مهم ترین علت ایجاد شوئیدگی رشته حفاری در چاه شماره 2 میدان پلنگان به شمار می رود.
متن کامل [PDF 571 kb]   (663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۳۰