[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1391، شماره 93 - ( 8-1391 ) ::
جلد 1391 شماره 93 صفحات 16-20 برگشت به فهرست نسخه ها
دستاوردهای مدیریت اکتشاف در استقرار سیستم مدیریت کیفیت و آموزش
داریوش رضایی *1، معصومه بحیرایی2
1- معاون برنامه ریزی و منابع انسانی مدیریت اکتشاف
2- مسئول سیستم مدیریت کیفیت
چکیده:   (3436 مشاهده)
صنعت نفت شاخصی بارز از توان صنعتی و قدرت استراتژیک ایران است. تحقیقات و سرمایه گذاری در این صنعت بر چرخش و حرکت سایر صنایع تأثیر مستقیم می گذارد و درنتیجه رشد این صنعت می تواند مقدمه ای بر بهبود و تعالی صنایع دیگر باشد. آنچه سرآمدی مدیریت را در جذب سرمایه گذاری های ملی و بین المللی افزایش می دهد، تلاش در استفاده از عوامل کلیدی موفقیت و داشتن زبانی مشترک و قابل اطمینان برای دریافت و استفاده از فنّاوری های برتر و انجام به موقع تعهدات است که این امر با بهره گیری از نظام و سیستم مدیریت کیفیت با گرایش های خاص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در همۀ ممالک و فرهنگ ها قابل اجرا خواهد بود. ایزو ایزو(ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین ‌المللی برای استانداردسازی است. این سازمان بین ‌الملی متشکل از یک شبکه از مؤسسات استاندارد ملی در کشورهای مختلف دنیاست که بر پایۀ مرکزی در هر کشور و مرکزی اصلی در ژنو سوئیس فعالیت می ‌کند. امروزه رعایت استانداردهای ایزو، در تولید و عرضۀ محصولات و خدمات چنان اهمیتی دارد که در عرصۀ تجارت جهانی، استاندارد‌های ایز و شرط اولیه در داد وستدهای بین ‌المللی است. استاندارد ISO 9001:2008 عمدتاً استاندارد ISO 9001:2008 سیستم مدیریت کیفیت، به صورت عام و پایه است که همۀ سازمان های تولیدی، خدماتی و صنایع کوچک و بزرگ برای بهبود مستمر فرایندهای کاری و برآورده سازی الزامات مشتری و درنتیجه ایجاد تضمین و مدیریت کیفیت مؤثر، در موازات یکدیگر گام برمی دارند. درحالی که در برخی از صنایع برتر و کلیدی استاندارد ISO 9001:2008 بر حسب اهمیت موجود با گرایش های تخصصی شکل کامل تری به خود گرفته و به صورت مستقیم پوشش دهندۀ الزامات خاص آن صنعت شده است، برای نمونه: استاندارد ISO TS 29001 در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ استاندارد ISO TS 16949 در صنایع خودرو؛ استاندارد ISO 13485 در صنایع تجهیزات پزشکی؛ استاندارد ISO 22000 در صنایع غذایی. استاندارد ISO TS 29001 در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی جزو بزرگ ترین، مهم ترین و سرمایه برترین صنایع جهان است که کوچک ترین سهل انگاری در آن یا کیفیت نامناسب تجهیزات، قطعات، نصب یا خدمات پیمانکاری در این صنایع، علاوه بر تحمیل میلیاردها دلار هزینه به سازمان ها می تواند به خطرات ایمنی و زیست محیطی غیرقابل جبران منجر شود. ازاین رو و با توجه به اهمیت این صنایع و نیاز مبرم به استانداردهای مدیریت کیفیت، کمیتۀ فنی ISO/TC 67 که وظیفۀ تدوین استانداردهای مواد، تجهیزات و تأسیسات فراساحل صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی را به عهده دارد، به تدوین مشخصه ای فنی Technical Specification بر اساس الزامات ISO 9001:2000 اقدام کرد و این استاندارد با کد ISO/TS 29001 به نام صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی- سیستم مدیریت کیفیت خاص بخش- الزامات سازمان های تأمین کنندۀ محصول و خدمت تدوین شد. ازجمله الزامات خاص این استاندارد تعریف صور کنترلی در مقاطع مختلف و فرایندهای کاری است. اهداف پیاده سازی ایزو در مدیریت اکتشاف موضوع مدیریت کیفیت فلسفه ای کلی مبنی بر مستندسازی فعالیت های مدیریت دارد. این مستندات که دراختیار همگان قرار می گیرد، دو پیامد شفاف سازی در چگونگی انجام کارها و فراهم آوردن امکان بهبود فعالیت ها را به همراه دارد. ازجمله اینکه بهبود مستمر سیستم را امکان پذیر می کند. بر این اساس می توان از دوباره کاری ها، جلوگیری و راه های مناسب تری برای رسیدن به اهداف انتخاب کرد. ازآنجاکه سازمان های بزرگ معمولاً از سازمان های کوچک پیچیده ترند، ضرورت پیاده سازی این سیستم در سازمان های بزرگ بیشتر است. نگرش سیستمی در مدیریت اکتشاف، بررسی ایراد عملکرد یک بخش از سیستم است که در تعامل با سایر بخش ها مطالعه می شود.‌ تعامل بین فرایندها و تأثیرپذیری فرایندها از ورودی و خروجی یکدیگر دیده شده است. بدین ترتیب واحدهای مدیریت اکتشاف از حالت جزیره ای خارج می شوند و در تعامل با یکدیگر و هماهنگ رشد می کنند. هدف مدیریت اکتشاف از اجرای این طرح به هیچ وجه دریافت گواهینامه و غیره نیست. اهمیت این طرح در مشخص شدن فرایندها، ورودی ها، خروجی ها و جلوگیری از دوباره کاری هاست. پیاده سازی استاندارد ایزو در دستگاه های دولتی مبنای قانونی دارد و در مادۀ 31 برنامۀ چهارم توسعه، پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت و بهره وری تأیید شده است. ازجمله مزایای این سیستم، این است که از سلیقه گرایی و قائم به شخص بودن کارها جلوگیری می شود و روحیۀ مشارکت کارکنان افزایش می یابد. از دیگر مزایای این سیستم نظم بخشیدن به کارهاست و اینکه مسئوولیت و اختیارات کارکنان شفاف تر و روشن تر می شود و همچنین با پیاده سازی این سیستم تصمیمات سازمانی بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها اتخاذ می شوند و رضایتمندی مشتریان را در پی دارد. یکی از مهم ترین دستاوردهای پیاده سازی این سیستم این است که ما را به سمت بهبود مستمر سوق می دهد. به این شکل که ابتدا بر اساس اهداف کلان مدیریت اهدافی کیفی تعریف می شوند که فرایند رسیدن به این اهداف باید همواره پایش و اندازه گیری شوند تا مشخص شود دستیابی به اهداف تا چه میزان محقق شده است و تا رسیدن به اهداف چه فاصله ای دارد. یکی دیگر از ابزارهای بهبود مستمر، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه است. سازمان ها یک منحنی رشد دارند که در این مسیر به نقطه ای می رسند و اگر با همان حالت قبلی به پیشروی ادامه دهند، جوابگو نخواهند بود. بهبود مستمر در واقع اعمال یک سری نقاط در منحنی رشد مدیریت است که مدیریت را بعد از رسیدن به نقطۀ اشباع در برابر سیر نزولی حفظ می کند و با هدایت مدیریت به سمت پویایی، امکان دستیابی مدیریت به مراحل بالاتر رشد را فراهم می سازد. اکنون مجموعه ای از افراد توانمند واحدهای مختلف مدیریت اکتشاف، در قالب کمیتۀ اجرایی پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO/TS29001, ISO 9001 در این مدیریت شناسایی و تعیین شدند. مزایا و دستاوردها • شناسایی، تفکیک، تعریف فرایندها و ایجاد تعاملی مناسب در آنها؛ • بازنگری و اصلاح فرایندها برای کاهش دوباره کاری ها؛ • تعیین شاخص کارآیی و اثربخشی برای فرایندها؛ • افزایش بهره وری؛ • مستندسازی و تعریف روش های اجرایی و دستورالعمل های کاری؛ • تدوین خطّ مشی(سیاست مدیریت اکتشاف) و نظامنامۀ کیفیت(ساختار و گسترۀ فعالیت مدیریت اکتشاف)؛ • تدوین و پیگیری اهداف و برنامه ها؛ • شناسایی و بکارگیری الزامات قانونی و استانداردهای ملی و بین المللی مرتبط؛ • تعریف صور کنترلی و نظارت مداوم بر عملکرد فرایندها؛ • ایجاد تشکیلات قانونمند و قانون مدار؛ • سهولت گردش کار با تعیین مسئولیت و اختیارات؛ • توجه به خواسته های کارفرما و تأمین سیستمی مناسب برای جلب رضایت آن؛ • مشارکت و همکاری همۀ رؤسای ادارات، مدیران، کارشناسان و افراد صاحب نظر(گسترش فرهنگ کار تیمی)؛ • توجه ویژه به نیروی انسانی و ایجاد انگیزه در آنان، به منزلۀ سرمایه های اصلی؛ • ارزیابی عملکرد کارکنان؛ • ایجاد زبان مشترک با مشاوران و پیمانکاران و تشویق آنان به بهره گیری از سیستم های مدیریتی جدید؛ • توجه به آموزش، به منزلۀ رکن اصلی ارتقای کارکنان؛ • تأمین بستری مناسب برای بهبود مستمر؛ • توجه به کیفیت فعالیت ها و خدمات؛ • ارزیابی و ممیزی های داخلی و شخص ثالث( ممیزی نهایی و ممیزی مراقبتی سال اول و دوم)؛ • امکان شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و بهبود بر مبنای مدیریت استراتژیک؛ • مدیریت تصمیم گیری؛ • جمع آوری، تجزیه و تحلیل مناسب داده ها؛ به علاوه آموزش، کارکنان را قادر می ‌سازد تا با چالش ‌های ناشی از تغییرات فنّاوری و روند رو به رشد فنّاوری صنعتی با آمادگی کامل مواجه شوند و سازمان را در این فضا رو به جلو هدایت کنند. در حقیقت شرط موفقیت سازمان ‌ها، نیروی انسانی آموزش دیده، ماهر، توانمند و خلاق است. در این راستا نکتۀ قابل تامل این است که آموزش‌ ها باید استاندارد، هدفمند و همسو با استراتژی‌ های سازمان باشند تا از اثربخشی و کارآیی لازم برخوردار شوند. مراحل اجرای طرح پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO/TS29001, ISO 9001 در مدیریت اکتشاف مراحل مختلف سازماندهی، آموزش ازجمله آموزش استاندارد، مستندسازی و انجام ممیزی، شناسایی وضعیت موجود و پرکردن فاصله ها برای رسیدن به وضعیت و ممیزی داخلی را شامل می شود. درواقع اولین حرکت، تشکیل جلسه با مدیریت و رؤسای ادارات بود که در آن نشست، مقدمه ای برای آشنایی بیشتر با این استاندارد ارائه شد. در قدم بعدی به معرفی نمایندۀ مدیریت در سیستم مدیریت کیفیت، مدیریت اکتشاف و در مرحلۀ بعد به آموزش توجه شد. سپس نمایندگان، آموزش ها را به همکاران واحدها منتقل کردند و از سوی دیگر با کمک همکاران و هدایت مشاور فرایندهای آن واحد، احصا و مستند شدند. در این روند نگهداری سیستم به مراتب مهم تر از پیاده سازی آن است و برای آنکه حداقل نیروی اضافه برای پیاده سازی و به روزرسانی سیستم احتیاج باشد، سعی شد با مکانیزه کردن طرح این امر نیز محقق شود. کارکنان مدیریت اکتشاف باید از فلسفه و نقاط حساس این استاندارد آگاهی داشته باشند و در این زمینه آموزش هایی برای همۀ کارکنان مدیریت اکتشاف پیش بینی و اجرا شد. بنابراین اقدام اول تصمیم مدیریت برای پیاده سازی استاندارد بود که معمولاً در سطح مدیریت ارشد این موضوع تصمیم گیری می شود. سپس روش های مرتبط به کارکنان، منتقل و کارکنان روش های کاری خود را مدوّن و خلأهای موجود را با استفاده از استاندارد مشخص می کنند که در این حالت سازمان آمادۀ ممیزی می شود.قبل از انجام ممیزی، پیش ممیزی در داخل مدیریت اکتشاف انجام و آمادگی مدیریت اکتشاف در انجام ممیزی نهایی مشخص شد. در ادامه در فرایندی چند روزه ممیزی استاندارد از شرکتی صاحب صلاحیت، انجام و گواهی مربوط صادر شد. این مرحله پیاده سازی است و طبعاً نمایندۀ مدیریت، سیستمی را برای نگهداری و به روزرسانی سیستم پیش بینی می کند. ازآنجاکه اعتبار گواهینامه محدود است، بعد از مدت معین دوباره ممیزی انجام می شود و در مرحلۀ بعد مدیریت اکتشاف سعی می کند به مرحلۀ بالاتری از کیفیت دست یابد. اولین مرحلۀ کار فاز شناخت، فرایندهای مدیریت و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن بود و درنهایت خروجی فاز شناخت این مطلب است که مدیریت چقدر با پیاده سازی استاندارد فاصله دارد. در مرحلۀ بعد فاز آموزش انجام شد و افرادی که خواستند در این قضیه بیشتر درگیر شوند، در دوره های تخصصی آموزش دیدند. همایشی 1روزه هم برای کل کارکنان، برگزار و در نهایت کسانی که قرار بود به منزلۀ ممیز انتخاب شوند، برخی آموزش های ممیزی داخلی را پشت سر گذاشتند. نمایندگان واحدها بعد از اولین مرحلۀ آموزش به موضوع مستندسازی فرایندها وارد شدند. در نهایت بعد از مرحلۀ مستندسازی، مرحلۀ اجرا شروع شد که بعد از حدود یک ماه پس از مرحلۀ اجرا، وارد مرحلۀ ممیزی داخلی شد. بعد از این مرحله مشخص شد، آنها برای اخذ گواهینامه آمادگی دارند یا خیر. در نهایت اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد با شرکتی گواهی دهنده برای انجام ممیزی نهایی صورت پذیرفت. شفاف سازی فرایندها و تقویت هویت سازمانی کارکنان با پیاده سازی این سیستم علاوه بر شفاف ترشدن فرایندهای کاری و مسئولیت افراد، تقویت هویت سازمانی کارکنان و ایجاد درک صحیح از تأثیر و تأثر فعالیت و عملکرد هر یک از کارکنان در دستیابی به اهداف مدیریت امکان پذیر می شود و کارکنان می توانند با مشاهدۀ استانداردهای موجود در راستای بهبود مستمر فرایندهای کاری گام بردارند و از دوباره کاری ها دوری کنند. در استقرار سیستم مدیریت کیفیت، ابتدا باید هر یک از کارکنان تصوری کلی از همۀ فعالیت هایی که در مدیریت دارند، داشته باشند؛ یعنی هر یک از کارکنان باید بدانند مدیریت اکتشاف درمجموع چه فعالیتی می کند و این کار به چه ترتیب و با کدام فرایندها انجام می شود. در این مرحله جایگاه فرد در این مجموعه مشخص می شود. برای مثال فرد به این نتیجه می رسد که از مجموع ده فرایند در مدیریت اکتشاف، نقش او در دو فرایند تعریف شده است و مشخص شده چه کسانی قبل و بعد از او چه اقداماتی می کنند و برای انجام این کار با چه افرادی باید ارتباط داشته باشد. درمجموع می توان گفت، هویتی سازمانی برای تک تک کارکنان به طور مدون و شفاف، مشخص می شود. ایزو ابزاری است که در ممیزی های داخلی می توانیم با کمک آن متوجه شویم، آیا فرایندها درست انجام می شوند یا خیر. درمجموع پیاده سازی ایزو، از سلیقه گرایی جلوگیری می کند. در این زمینه در بالاترین سطح، خطّ مشی کیفیت تعریف شد که اهداف کلان مدیریت را دربرمی گیرد و بر اساس آن اهداف کیفی فرایندها تعریف می شوند. برای نمونه هر فردی در مدیریت اکتشاف، باید بداند برای رسیدن به اهداف و در اجرای فرایند خودش چه نقشی دارد. به همین دلیل مسئولیت ها و شرح وظایفش به طور دقیق مشخص می شود و درنهایت این امر به انجام درست کارها می انجامد. پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در مدیریت اکتشاف پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در مدیریت اکتشاف، راهگشای تفکر سیستمی مبتنی بر بهبود مستمر فرایندهای کاری و پویایی مدیریت اکتشاف است تا از این رهگذر علاوه بر حذف دوباره کاری ها، وظایف و هویت سازمانی کارکنان شفاف تر مشخص شود و با جایگزینی ساختار وظیفه ای، کارکنان با دیدی جامع و سیستماتیک از تأثیر و تأثر فرایندها و اهمیت عملکرد خود در بهبود مستمر عملکردشان آگاهی یابند. احساس نیاز سازمان به بهره گیری از سیستم های جدید و همچنین توجه بهینه بر اصول مدیریت ازجمله: اصل اول- تمرکز بر مشتری؛ اصل دوم- رهبری؛ اصل سوم- مشارکت کارکنان؛ اصل چهارم- رویکرد فرایندی؛ اصل پنجم- رویکرد سیستمی به مدیریت؛ اصل ششم- بهبود مستمر؛ اصل هفتم- تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها؛ اصل هشتم- ارتباط سودمند و دوطرفه با تأمین کنندگان، مدیریت اکتشاف را بر آن داشت تا انگیزۀ خود را تحقق بخشد. بر این اساس مدیریت اکتشاف نفت با همکاری و مشارکت فعال کارکنان خود در سطوح مختلف از ابتدای سال 1389 و با استقرار و پیاده سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 و همچنین ISO TS 29001:2010 با گرایش های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی و در راستای بهبود فرایند آموزش و برای دستیابی به اهداف استراتژیک مدیریت در حوزۀ آموزش و با مشارکت آگاهانۀ کارکنان این مدیریت، برای کسب گواهینامه ایزو 10015، اقدام و زمینه سازی های لازم برای کسب آن رسماً صورت گرفت. درنتیجه در آذر و اسفند سال 1390 پس از ممیزیِ ممیزان شرکت DQS آلمان، موفق به اخذ گواهینامه های ذکرشده از شرکتDQS شد و به تبع آن به عضویت شبکۀ جهانی کیفیت IQNET نائل آمد. از مشخصه های برجستۀ سیستم مدیریت کیفیت که در مدیریت اکتشاف اجرا شد، رویکرد فرایندی این سیستم است. این استاندارد پذیرش رویکرد فرایندی را هنگام ایجاد، بکارگیری و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت برای افزایش رضایت مشتری ترغیب می کند. رویکرد فرایندی بر پایۀ بکارگیری سیستمی از فرایندها در درون یک سازمان همراه با مشخص کردن و تعامل این فرایند و مدیریت کردن آنها اشاره دارد. از مزایای این رویکرد، کنترل مستمری است که بر ارتباط بین تک تک فرایندها در درون سیستم و همچنین بر ترکیب و تعامل آنها ایجاد می کند. رویکرد فرایندی بر اهمیت درک و برآورده کردن الزامات و اولویت ها، نیاز به در نظر داشتن فرایندها بر حسب ارزش افزوده، دستیابی به نتایج مربوط به عملکرد و اثربخشی فرایند و بهبود مداوم فرایندها بر پایۀ اندازه گیری مبتنی بر عینیت تأکید دارد و گذر از وضع موجود به وضع مطلوب تر، به منزلۀ تفکری پویا در این سیستم همواره توجه شده است. سیستم های آتی مورد نظر برای بهره گیری در مدیریت اکتشاف • سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 • سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت OHSAS 18001 • HSE • سیستم مدیریت پروژه ISO 10006 • سیستم مدیریت مالی RF 9000 • سیستم مدیریت خدمات اطلاعات ISO 27000 مرکز نمایش سه بعدی؛ واقعیت مجازی مدیریت اکتشاف برای بهره گیری از دانش فنی روز در فعالیت های اکتشافی مرکز نمایش سه بعدی (Virtual Reality) را راه اندازی کرده است. با استفاده از این مرکز می توان زوایای ناشناختۀ هر فعالیت اکتشافی و تولیدی در میادین هیدروکربوری را نمایان ساخت و از توانمندی های موجود، بهره برداری مناسب تری کرد. مرکز نمایش سه بعدی ابزاری است دراختیار متخصصان اکتشافی- توسعه ای و تولیدی برای افزایش ارزش اطلاعات و استفادۀ هوشمند و سریع تر از آن برای کاهش خطرپذیری فعالیت های اصلی، نظیر تفسیر خطوط لرزه ای، ساخت مدل سه  بعدی مخزن، شبیه سازی، طراحی و حفاری چاه های عمیق. استفاده از این فنّاوری، صرفه جویی در هزینه ها و زمان و افزایش دقت را به همراه خواهد داشت. درواقع، مرکز نمایش واقعیت مجازی این امکان را به متخصصان صنعت نفت می دهد تا از توان خود برای حل مشکلات پیش رو، نظیر اکتشاف در اعماق بیشتر و موقعیت های زمین شناسی پیچیده و تولید از مخازنی که در نیمۀ دوم عمر خود به سر می برند، استفاده کنند. مرکز نمایش واقعیت مجازی، محلی است برای ارتباط و همکاری تخصص های مختلف و تصویرسازی اطلاعات. صفحۀ نمایش بزرگ این مرکز قابلیت نمایش حجم عظیمی از اطلاعات را به صورت همزمان دارد. همچنین امکان دسترسی و مشاهدۀ همۀ اطلاعات موجود و مقایسۀ آنها را میسّر می سازد. بهره گیری از امکانات این مرکز موجب افزایش دقت، کاهش هزینه ها و زمان در فعالیت هایی نظیر طراحی و هدایت عملیات لرزه ای، طراحی چاه، حفاری، مدلسازی و شبیه سازی مخزن برای تولید بهینه خواهد شد. شرکت های نفتی بین المللی نیز با استفاده از این ابزار به کارآیی تلفیق دانش فنی با فعالیت های روزمره خود نائل شده اند. استفاده از این فنّاوری پیچیده روزبه روز گسترده تر می شود و سخت افزار و نرم  افزار آن گسترش یافته است. مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز با تلاش های گسترده، علیرغم مشکلات موجود، موفق شد تا برای اولین بار در ایران چنین مرکزی را در پیشرفته ترین شکل خود راه اندازی کند، تا ضمن مرتفع سازی نیازهای عملیاتی، بتواند پاسخگوی نیاز سایر شرکت های تابعۀ صنعت نفت و حتی بخش خصوصی باشد. قابلیت چنین مرکزی فقط به صنعت نفت محدود نیست و در زمینه های دیگر، نظیر تصویرسازی ساختارهای مولکولی، واقعیت مجازی در روان شناسی، تصویرسازی ساختمانی- معماری، نجوم، برنامه ریزی شهری، تصویرسازی داده ها، معماری داخلی، نمایشگاه های هنری، شبیه سازی صنعتی، تاریخ نگاری و باستان شناسی نیز کارآیی قابل ملاحظه ای دارد. چگونگی راه اندازی این مرکز پس از مشاوره های فنی کارشناسان مدیریت اکتشاف با پیمانکاران خارجی که به مراکز مشابه مجهز بودند، برنامه ریزی اولیه و نیازهای صنعت نفت در این ارتباط مشخص شدند. سپس با برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار طرح، در یک سال راه اندازی و انتقال دانش فنی بهره برداری از این مرکز به کارشناسان مدیریت اکتشاف اقدام شد و سالن VRC مدیریت اکتشاف رسماً با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان صنعت نفت در سال 1390 افتتاح شد. بخشی از خدمات این مرکز تاکنون از زمان راه اندازی سالن VRC تاکنون پروژه های متعددی در این مرکز اجرا شده است که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان همۀ واحدهای فنی مانند ژئوفیزیک، زمین شناسی، حفاری، مهندسی نفت و غیره برای تصمیم  گیری در زمینۀ موقعیت های پیچیدۀ حفاری اکتشافی؛ 2- برگزاری جلسات فنی برای بررسی و راستی آزمایی تصمیمات کارشناسی اخذشده؛ 3- تشکیل جلسات کارشناسی با شرکت های تولیدی نفتی برای میادین عملیاتی آنها نظیر سومار، آزادگان و یادآوران.
متن کامل [PDF 526 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مخزن
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رضایی داریوش، بحیرایی معصومه. دستاوردهای مدیریت اکتشاف در استقرار سیستم مدیریت کیفیت و آموزش. ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز. 1391; 1391 (93) :16-20

URL: http://ekteshaf.nioc.ir:80/article-1-204-fa.html

دوره 1391، شماره 93 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز Scientific-Propagative Journal of Exploration & Production Oil & Gas
Persian site map - English site map - Created in 0.207 seconds with 795 queries by yektaweb 3559

تحت نظارت وف ایرانی