دوره 1395، شماره 137 - ( 8-1395 )                   جلد 1395 شماره 137 صفحات 25-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- پژوهشگاه صنعت نفت
چکیده:   (2599 مشاهده)

هدف از این تحقیق شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مراکز تحقیق و توسعه در چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) از طریق اصلاح و تطبیق زیرمعیارهای اصلی این مدل میباشد، بهطوری که کاستیهای ناشی از ذهنی بودن وتوجه گزینشی مدیران(ارزیابان) را در ارزیابی شاخصهای عملکرد کاهش داده و یکپارچهسازی ارزیابی را با لحاظ کردن سهم هر شاخص و هر گروه شاخص BSC در دستیابی به اهداف و استراتژیها فراهم نماید.

این تحقیق بر آن است تا معیارها و شاخصهای اثربخش در ارزیابی عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت را بر اساس مدل BSC شناسایی نموده و این معیارها و شاخصها را اولویتبندی نماید. با توجه به چهار منظر کارت امتیاز متوازن، در این تحقیق ابتدا زیرمعیارها و شاخصهای ارزیابی عملکرد که برای ارزیابی عملکرد شرکتها و سازمانهای مختلف مورداستفاده قرار گرفته، از ادبیات استخراج گردید. سپس بر اساس نظرخواهی از خبرگان، تعدادی از آنها انتخاب و متناسب با هر یک از ابعاد مدل BSC  در آن بُعد قرار داده شد. پس از آن اوزان مرتبط با 4 منظر اصلی BSC و زیر معیارهای مرتبط با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) محاسبه و رتبهبندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد مالی و رضایت مشتری از اهمیت بیشتری نسبت به یادگیری و فرآیندهای داخلی در ارزیابی عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت برخوردارند. 

متن کامل [PDF 246 kb]   (16104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳