دوره 1394، شماره 129 - ( 9-1394 )                   جلد 1394 شماره 129 صفحات 14-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


مدیریت برنامه ریزی تلفیقی
چکیده:   (2226 مشاهده)

هرساله رتبهبندیهایی از شرکتها و موسسات بینالمللی فعال در عرصه نفت و گاز، از سوی برخی موسسات ارائه میشود که بعضاً مبنای بسیاری از تحقیقات و بررسیهای عرصه اقتصاد و انرژی در سراسر دنیا قرار میگیرد. ممکن است این رتبهبندیها دارای جهتگیریهای خاص و یا سیاسی هم باشند اما فارغ از رتبهبندی انجام شده، آنچه مهم است این است که با بررسی این رتبهبندیها میتوان شاخصهای کلیدی عملکرد یک شرکت موفق در عرصه نفت و گاز را شناسایی و آسیبشناسی نمود و از این طریق در جهت حفظ و ارتقای جایگاه بینالمللی شرکت ملی نفت ایران سیاستگذاریهای لازم را انجام داد. همچنین، در صورت نیاز میتوان توسط ارگانهای توانمند داخلی، راساً نسبت به انجام رتبهبندی اقدام نموده و رقبای اصلی را شناسایی نمود. شرکت ملی نفت ایران علیرغم فراز و نشیبهای سیاسی کشور، در سالهای متمادی به لطف پتانسیل بالقوه و ممتاز مخازن هیدروکربوری در منطقه و در دنیا و تلاشهای کارکنان و کارمندان توانمند این شرکت توانسته است همواره جایگاه بسیار خوبی را در دنیا به خود اختصاص دهد. اما حفظ این جایگاه و ارتقاء آن قطعاً تلاشی مضاعف میطلبد که اگر این تلاش، برنامهریزی شده و هدفمند انجام نشود، ممکن است به اهداف موردنظر منتهی نگردد. در این مقاله تلاش شده تا ضمن بررسی برخی از رتبهبندیهای بینالمللیِ انجام شده در دنیا، توصیههایی نیز برای حفظ و ارتقاء جایگاه بینالمللی شرکت ملی نفت ایران ارائه گردد.

متن کامل [PDF 563 kb]   (671 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲