[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1394، شماره 126 - ( 6-1394 ) ::
جلد 1394 شماره 126 صفحات 64-70 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی احتمال موفقیت طرح فرار، تخلیه و نجات در شرایط اضطراری در دستگاه های حفاری متحرک فراساحلی با استفاده از روش (مطالعه ی موردی دکل های حفاری دریایی خلیج فارس)
حمید ایمان زاده فرد *1، محمدرضا میری لواسانی1، سعید گیوه چی
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (1481 مشاهده)

در مواقع بروز خطر جدی در دستگاههای حفاری دریایی، عملیات 1EER نقشی حیاتی در حفظ جان کارکنان ایفا میکند. با توسعهی صنعت حفاری دریایی و تجربهی حوادث مختلف، سکوهای حفاری دریایی ملزم به رعایت مقررات سازمان 2IMO شدند که بر اساس این قوانین دستگاههای حفاری دریایی جهت آمادگی در شرایط اضطراری به تجهیزات ویژهای مجهز گردیدند. با وجود این تجهیزات و رعایت قوانین MODU CODE3 که در سازمان IMO و مخصوص سازههای حفاری متحرک دریایی تدوین شده، روند بروز حوادث در طول عملیات تخلیه، فرار و نجات در دریا کاهش نیافته و حتی در مواقعی افزایش هم داشته است. تصویب برخی قوانین در زمینهی تجهیزات EER پس از حوادث، خود سبب بروز حوادث دیگری در حین برگزاری مانورها، تمرینها و تعمیرات این تجهیزات شده است. بررسی این سیر تاریخی منجر به تشخیص نیاز صنعت حفاری دریایی به مطالعهای جامع در زمینهی شرایط اضطراری و روشهای مدیریت این شرایط میشود. در این مقاله با توجه به عدم امکان آزمایش این تجهیزات در شرایط اضطراری، سعی شده توانایی و محدودیت قایقهای نجات (به این دلیل که قابلاعتمادترین و در دسترسترین تجهیز از بین تمامی تجهیزات در شرایط اضطراری هستند) بررسی شود. این بررسی با استفاده از ابزار ETA4 و سایر ابزارهای مکمل نظیر 5FTA و 6RBD انجام شده و قابلیت اطمینان این تجهیزات در شرایط اضطراری اندازهگیری میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط آب و هوایی مهمترین عامل تأثیرگذار در عملکرد این تجهیز است و سایر عوامل از جمله نقص در نگهداری و تعمیرات و آموزش در رتبههای بعدی قرار دارند. در پایان نیز راهکارهایی جهت افزایش قابلیت اطمینان این تجهیز در شرایط اضطراری پیشنهاد شده است.

واژه‌های کلیدی: تخلیه -فرار و نجات- آنالیز درخت رویداد- آنالیز درخت خطا- سازمان جهانی دریانوردی- قایق های نجات- TEMPSC8  
متن کامل [PDF 470 kb]   (560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ایمان زاده فرد حمید، میری لواسانی محمدرضا، گیوه چی سعید. ارزیابی احتمال موفقیت طرح فرار، تخلیه و نجات در شرایط اضطراری در دستگاه های حفاری متحرک فراساحلی با استفاده از روش (مطالعه ی موردی دکل های حفاری دریایی خلیج فارس). ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز. 1394; 1394 (126) :64-70

URL: http://ekteshaf.nioc.ir:80/article-1-1754-fa.html

دوره 1394، شماره 126 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز Scientific-Propagative Journal of Exploration & Production Oil & Gas
Persian site map - English site map - Created in 0.181 seconds with 798 queries by yektaweb 3559

تحت نظارت وف ایرانی