دوره 1393، شماره 120 - ( 11-1393 )                   جلد 1393 شماره 120 صفحات 69-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اورک فرهاد. مطالعات امکان سنجی حفاری جهت دار به کمک فن آوری نوین کویل تیوبینگ کامپوزیتی در ترکیب با موتورهای پیشران الکتریکی (EDM) به جای استفاده از موتورهای هیدرولیکی (PDM). ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز. 1393; 1393 (120) :69-78

URL: http://ekteshaf.nioc.ir:80/article-1-1642-fa.html


چکیده:   (1841 مشاهده)
هم اکنون در اکثر میادین نفتی، حفاری جهت دار چاه ها با استفاده از موتورهای پیشران هیدرولیکی (PDM) در قالب مجموعه ای یکپارچه به نام 1RSS انجام می شود. با توجه به صرف هزینه و انرژی قابل توجه در این فن آوری، بررسی فن آوری های دیگر و عملکرد آنها برای میادین نفت و گاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر به دلیل کمبود این فن آوری، هزینه ی فراوان آن در کشور و نیاز شدید به حفاری جهت دار، به ویژه در میادین فراساحل و مشترک، هنوز استفاده از روش های نوین و بهینه مثل موتورهای پیشران الکتریکی که کاربردی اساسی در صنعت نفت دارند بررسی نشده و جای تحقیق بیشتری دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر استفاده از موتورهای پیشران الکتریکی به جای موتورهای هیدرولیکی (PDM) در کاهش هزینه ها و افزایش بازده حفاری جهت دار مخازن نفت و گاز است. در نهایت این نتیجه حاصل شد که با توجه به نرخ نفوذ زیاد، عملکرد بهتر و صرفه جویی چشم گیر در انرژی و زمان و همچنین هزینه ی حفاری با استفاده از موتورهای پیشران الکتریکی، استفاده از این ابزاربسیار مناسب و به جا خواهد بود.
متن کامل [PDF 2158 kb]   (2492 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Exploration & Production Oil & Gas

Designed & Developed by : Yektaweb

تحت نظارت وف ایرانی