پژوهشگاه صنعت نفت
چکیده: (953 مشاهده)
برخی از شرکتهای ملی نفت پس از تاسیس به طور فزایندهای میل به اجرای استراتژیهای گسترش بینالمللی از خود نشان داده و به رقابت با شرکتهای بینالمللی نفت و دیگر رقبا پرداختند. در این خصوص شرکتهای ملی نفت که قصد بینالمللی شدن را دارند با استفاده از تجربیات دیگر شرکتهای ملی نفت که این مسیر را طی کردهاند قادر خواهند بود بسیاری از چالشهای پیش روی خود را از میان بردارند.
مجموعهای از الزامات داخلی و بینالمللی انتظارات خاصی از صنعت نفت ایران بوجود آورده که مهمترین آن ضرورت حفظ جایگاه و موقعیت ایران در بازارهای جهانی به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیاست و لازمه آن حرکت به سمت بینالمللی شدن است. شرکت ملی نفت ایران برای بینالمللی شدن و حضور در محیط بینالمللی نیاز به پیروی از الگویی کامل و رویکردی تعاملی در زمینه بینالمللی شدن دارد. با توجه به وجود تجربههای موفق بینالمللی شدن در صنعت نفت جهان، لذ این مقاله بدنبال آن است تا بر مبنای تحلیل الگوی حرکت موفق شرکتهای ملی نفت جهانی شده به ارائه یک الگوی عمومی از مسیر حرکت جهانی شدن شرکتهای ملی نفت بپردازد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تحلیلی دریافت: 1398/6/11 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/6/11